La societat en la
que es trobem actualment, té com a característica principal la omnipresència de
les tecnologies. Això vol dir, que des de qualsevol lloc i a qualsevol moment,
tenim a l’abast diversos estímuls tecnològics que ens informen i comuniquen:
mòbils, tabletes, ràdios, televisors, etc.
LA WEB 2.0
Pensem en una
persona que s’acaba de despertar: li sona el despertador del mòbil, configurat
per a què el desperti amb les notícies més rellevants i actualitzades d’arreu
del món. Aquesta persona, encara no ha obert els ulls i ja està rebent
informació sense adonar-se’n i sense saber-ho. Bé, això és Web 2.0. El següent
esquema realitzat a classe ens ho pot acabar d’aclarir.
MAPA
CONCEPTUAL D’EL·LABORACIÓ COL·LECTIVA A CLASSE
La Web 2.0 dóna
pas, doncs, a l’Escola 2.0. Aquesta, influïda per les noves tecnologies, es veu
afavorida significativament ja què l’ensenyament és més realístic i adaptat a
la societat actual, és a dir, influenciada per les noves eines d’accés a la informació
i de la comunicació. Així doncs, pel que fa a la influència de la Web 2.0 en
educació, a classe hem arribat a compactar-ho i esquematitzar-ho de la següent
forma.
MAPA
CONCEPTUAL D’EL·LABORACIÓ COL·LECTIVA A CLASSE
Cercant en xarxa altres opinions sobre
la influència tecnològica en l’escola, he trobat aquesta d’autor desconegut,
que m’ha semblat que explica de forma clara tot el que abraça aquesta influència:
"es necesario generar capacidades de
desarrollo autónomo en la sociedad, para que ésta realice activamente su rol de
generadora del conocimiento (...)". Se debe aprovechar al máximo la
capacidad comunicativa de las TIC para poder desarrollar nuevas formas de
enseñar y aprender e ir mejorando (...), lo que incluye habilidades de apreciar
de manera crítica la información, para luego adecuarla al contexto y
desarrollar así un nuevo conocimiento a partir de ella. Pero para que todo lo
dicho anteriormente tenga mejores resultados, la formación de los docentes debe
estar directamente relacionada con el involucramiento de éstos en el proceso de
aprendizaje, el cuál debe ser permanente en lo que respecta a la relación con
la tecnología, sus usos, desarrollo, potencialidades y riesgos, facilitando así
que se conviertan en promotores de la apropiación social de las TIC."
ALFABETITZACIÓ DIGITAL
I de la mà d’aquesta
formació contínua apareix aquest nou concepte: alfabetització digital; que es
refereix a l’aprenentatge de l’ús de les noves tecnologies. Com ja vaig
remarcar altres cursos, l’educació del segle XXI té grans reptes que ha de superar
i aquest és un d’ells, ja que la societat avança tan de pressa, que no
renovar-se és sinònim de quedar-se enrere i deixar de banda la pròpia professió.
EL ROL DEL DOCENT
La
revista online “El recreo”, realitzada per la Facultat d’Educació de Toledo,
exposa en una de les seves entrades la següent opinió: “Se debería dedicar más tiempo a la formación del profesorado
para alcanzar una educación de calidad, utilizando de forma equitativa
materiales didácticos tradicionales con las nuevas tecnologías, con un progreso
hacia un uso superior de estas últimas, (...) hacer cursos de reciclaje para
aquellos docentes que estén un poco obsoletos en este tema.”
Si
bé és cert que ens posa la pell de gallina el fet de parlar de materials
didàctics tradicionals (el llibre de text), el fet de voler aconseguir una
equitat no em sembla del tot malament. No parlo de seguir tots un mateix llibre
i recitar la lliçó com a lloros; si no a que els infants d’avui dia també
aprenguin el que significa “buscar en un llibre”. Perquè crec que el que no es
pot permetre, és que el fet de digitalitzar-ho tot faci que es perdin costums
com passar pàgines de paper o deixar de escriure a mà.
Record
l’anècdota d’una professora de la universitat que ens va contar que als seus
alumnes de secundària els hi va fer enviar una carta per correu, amb segell i
tot, perquè molts d’ells no sabien on es compraven els segells, ni s’havien
fixat en l’existència de bústies al carrer i molt menys sabien per a què
servien o com funcionaven. Això, com a futura docent, sí que m’esgarrifa.
Nosaltres no deixem de ser transmissors de coneixement, tradició i cultura i
ens abracem a les novetats deixant de banda aspectes quotidians de tota la vida
com aquest.
Per
tant, tenint present l’article de George Siemens en què es nombren diversos
rols que ha d’adoptar el professorat davant l’educació en xarxa, no podem dir
que cap rol sigui més rellevant que un altre. Encara que el qui té la
informació passa a ser una multitud de professionals en xarxa, no hem d’oblidar
que el docent a l’aula ha d’actuar com una guia que faci arribar la informació
a tots els alumnes, es faci càrrec de la informació que els hi arriba (que
sigui adient), ha de deixar que els alumnes interactuïn entre ells i entre
altres mitjançant la xarxa, etc., és a dir ha d’afavorir la col·laboració i la
creació col·lectiva de coneixement.
Per
acabar, m’agradaria exposar les últimes línies d’aquest últim article citat,
referents a tot el camí que encara ens queda per fer: "Queden moltes
qüestions per resoldre en relació a la privacitat, l'ètica en les xarxes, i
l'avaluació (...). L'educació té a veure amb el contingut i les converses. Les
eines per controlar contingut i converses han passat de l'educador a
l'estudiant. Ens cal un sistema que respongui a aquesta realitat."
Així
que, mentre tant... pensem en positiu... us deixo un vídeo amb un missatge... J
Fins una altra i...
Petonets!
Patricia Pinar Roig
☺♥♪
_____________________
REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES:
REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES:
·
Mapes conceptuals (imatges 1 i 2), d’elaboració a l’aula en gran grup.
·
Bloc d'autor desconegut accesible al següent link <http://almon.blogspot.es/>
·
Reflexió sobre els gran reptes de l'educació del segle XXI, extreta del
bloc de primer curs, link <http://primer-patri.blogspot.com.es/2011/10/els-reptes-de-leducacio-del-segle-xxi.html>
·
Bloc de la revista "El recreo" de la Facultat d'Educació de
Toledo, link <http://revistamagisterioelrecreo.blogspot.com.es/2012/05/influencia-de-las-nuevas-tecnologias-en.html>
·
Imatge de la bústia de correus, amb llicència Creative Commons, extreta del
link <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/71/PB_ESP07.jpg>
·
Traducció de l'article de George Siemens "El rol del docent en
entorns d'aprenentatge en xarxa", extret del link <http://aprendreescrear.blogspot.com.es/2014/10/llavors-que-creixen.html>
·
Vídeo extret del link < https://www.youtube.com/watch?v=tRI0REe2ciw>
No hay comentarios:
Publicar un comentario