viernes, 19 de diciembre de 2014

Tema 6. Escola, famílies i TIC's

Hola de nou!
Benvolguts a la darrera entrada de l’any i del temari d’aquesta assignatura.

Com no és d’estranyar, ens manca un tema a tractar de cara a la nostra futura vida laboral. Si bé és cert que hem parlat dels orígens de les TIC, de la importància en l’educació, dels softwares, les lleis i demés... que ens queda? És clar, les famílies. Aquesta peça eternament oblidada i tant clau i necessària per a procurar un bon aprenentatge als nostres alumnes. Les famílies, aquestes organitzacions tant similars en quant a cures d’infants i tant diferents en quant a tipologies. Sí, la relació família-escola-(i ara)TIC.

I per contextualitzar aquest, us exposo el següent mapa conceptual (fet a classe), que organitza a mode de índex, aquesta entrada:

 Esquema realitzat a clase.
Doncs bé, com he dit hi ha multitud de tipologies familiars que, si voleu repassar perquè no recordeu, podeu anar a una de les entrades de socioemocional de segon. Generalment, però, tots els tipus que hi pugui haver tenen un objectiu comú: l’educació i l’aprenentatge dels infants – igual que nosaltres. Això és el que Ballesta i Cerezo (2011) ens exposen en el seu estudi “Familia y escuela ante la incorporación de lastecnologías de la información y la comunicación”:
Imatge d'elboració propia.

I com assolim aquest equilibri? Mel, a la lectura de IBCmas – “Ventajas del uso en familia de las TIC”, ens proposa alguns consells i avantatges que proporcionen les TIC sempre i quan s’utilitzen de forma acurada, coherent i ètica:
  • Pares (i també escola) dediquen temps al procés d’ensenyar i aprendre a moure’s per Internet amb sentit crític.
  • La bona i necessària gestió espai-temporal de l’ordenador col·locant aquest en un espai comú.
  • La motivació i l’impuls que creen els videojocs per a fer una selecció acurada i adequada per treballar en família durant el temps d’oci familiar.
Pel que fa al segon punt, he trobat un manual adreçat a infants de 9 a 11 anys, on els hi expliquen com fer un ús crític i responsable de les TIC. En aquest, trobem meravelles atractives per a ells com: “has d’elaborar, juntament amb els teus pares, unes normes per navegar per Internet, sense pretendre obtenir d’ells tot allò que t’interessa però transmetent-los alhora les coses que t’agradaria que et deixessin fer(pàg. 14). Em sembla una molt bona iniciativa que el propi ministeri realitzi un manual-campanya adreçar especialment a infants sobre com fer ús de les TIC, aconsellant, apropant-los a aquest món tan gran.

Sobre el darrer punt, considero que, com ja sabem, partint dels interessos dels infants, l’aprenentatge que assoleixin serà molt més significatiu. La meva companya Carolina, a la seva entrada, ho explica dient: “avui en dia, una de les majors motivacions dels infants són les TIC, llavors, per què evitar-les? Ja sabem que per assolir un aprenentatge significatiu s’ha de partir dels seus interessos!”.

Així doncs, si sabem això...ja tenim mig camí fet! Perquè ens aturem? Perquè no seguim endavant? És per por? Per desconeixement potser? Si sabem que és una realitat, que tenen TIC’s a l’abast mirin on mirin i que a més motiven, centren l’atenció i, amb un ús responsable i una tria adient, ajuden en el procés d’ensenyament-aprenentatge... que estem fent? Si és en aquests moments quan família i escola poden fer una major labor de coherència i continuació educativa...!!


Potser per a que es creï aquesta aliança escola-família-TIC que desitgem quan ens considerem impulsores de les TIC a l’aula, és necessària la creació d’un PLA d’actuació pertinent. Però em plantejo...com faig jo ara dins la meva aula, i volent treballar amb TIC, per a que les famílies em recolzin i puguin acabar col·laborant en la tasca educativa? Fernando Trujillo (2011) ens dona una sèrie de passes al seu bloc “Educa con TIC” amb les que jo, personalment, faria el següent:
 
 

Esquema d'elaboració propia.

És per això que, tal com ens expliquen Aguilar i Leiva a l’article “La participación de las familias en las escuelas TIC: anàlisis y reflexiones educativas”, la cooperació és un fet que cada cop es produeix més i més; per tant, no ens hem de conformar només amb la mera participació. De totes formes, els infants que estem educant són els fills d’aquests pares, no? Què millor que col·laborin en aquesta meravellosa tasca. I quina millor forma que amb eines de la web 2.0 que afavoreixen la posada en pràctica de l’escola 2.0 que, a la seva vegada, comporta la facilitació de la cooperació familiar... penso jo...


Però clar, no és or tot el que rellueix i cal destacar que hem de tenir present que els usos que es facin de les TIC requereixen un cert control i d’un canvi de perspectiva, una on es vegin les TIC com aliades i no com a intruses, és a dir, un altre repte més que es podria afegir al llistat de reptes per a la educación del segle XXI...
 
Cercant per Internet, he trobat aquesta plataforma que fa que pares i mares puguin gaudir dels aprenentatges dels seus infants estiguin on estiguin: KinderTIC, on a la seva pàgina, ja ens expliquen  la importància d’aquestes relacions fluides i de les avantatges que creen. Us recomano que li faceu una ullada, ja que és difícil trovar información d'aquest tipus per aquesta etapa i precisament s'adrecen a escoles bressol. Però per si de cas em poseu qualque excusa per no fer-ho us deixo el vídeo promocional...


Doncs res, fins aquí... recordeu que les TIC són un gran complement educatiu, de gran ajuda en situacions d’inclusió i capaces de fer col·laborar les famílies a l’aula. Tot dependrà de l’ús que en fem, de l’entusiasme que li posem, de les ganes d’aconseguir una relació harmònica i innovadora... i bé doncs... qui s’hi enganxa a aquesta proposta?




Moltíssimes gràcies a tots! Ens veiem molt prontet i farem un gran acomiadament. Ha set tot un plaer compartir amb tots i totes aquestes experiències i aquests nous coneixements.
Que passeu bones vacances i... Bon nadal!
Ah... i no poden faltar... petonets i... fins aviat!


Patricia Pinar Roig
☺♥♪
_________________________________________
 Referències bibliogràfiques:

No hay comentarios:

Publicar un comentario